[Hjälp] Stacken

SeGraf 2007

En heldag om realtidsgrafik på KTH Valhallavägen, söndagen den 25:e februari klockan 13 - 18.

En seminariedag på hög teknisk nivå om avancerade ämnen inom realtidsdatorgrafik. Föreläsarna kommer såväl från KTH som demoscenen och spelbranschen. Mot slutet kommer det även att hållas en allmän frågestund då du kan få svar om det mesta inom dagens tema.

Obs: ändrade tider! Nu 13-18.

I pauserna har vi ett stort förrum med sittplatser, ström och tillgång till Internet, och förhoppningsvis kommer vi även att kunna erbjuda enklare förtäring till självkostnadspris.

Målgruppen är KTH-studenter och andra med kunskap om och intresse för programmering av realtidsgrafik.

Fritt inträde, dock måste vi ha ytterdörren stängd, så kommer du under ett av föredragen kan du behöva ringa numret på dörren för att bli insläppt.

Vill du hålla föredrag på SeGraf? Det finns fortfarande plats kvar. Kontakta gärna <segraf@stacken.kth.se>. Även om du inte kommer med så kan ditt föredrag antingen finnas i reserv eller så kan du komma med i nästa års program.

För mer generella frågor har vi kanalen #segrafFreenode.

Föredrag

Här är schemat för SeGraf 2007:

Rendering för 3D-skärmar

3D-rendering och 3D-grafik är något som förekommer i en stor mängd applikationer idag. Grafikdrivrutiner tillhandahåller funktioner för stereoglasögon, men för mer avancerade skärmar är detta inte tillräckligt, utan fler vyer behöver skapas.

En kort introduktion till olika typer av 3D-skärmar ges, och vilken typ av data de behöver ha för att drivas. Därefter kommer API-intercepting gås igenom för att se hur man kan utnyttja dagens arkitektur för att rendera bildsekvenser för alternativa skärmar. Avslutningsvis berörs hur grafikdrivrutiner och grafikkort skulle kunna utvecklas i framtiden för att ge mer direkt stöd för nya skärmar.

Joel de Vahl, Setred AB

Tid: 13:00 - 13:45

OpenGL 3

Den här timmen får vi en tjuvtitt på nästa generation av OpenGL. Den stora nyheten är en helt ny objektmodell, DX10-funktionalitet och mycket mer. Föredraget hålls av Eskil Steenberg, som har varit medlem i OpenGL Arctitectiual Review Board i sex på och har varit med och designat OpenGL såväl 1.5, 2.0 och 2.1 som GLSL. Det finns också möjlighet till att ställa frågor om OpenGL, GLSL, grafikhårdvara och hur man kan optimera sin OpenGL-kod.

Eskil Steenberg, ARB, KTH PDC

Tid: 14:00 - 14:45

Grafikerverktyg

När programmerare inte längre klarar sig med sin egen sort måste man i alla områden börja intereagera med konstiga människor av alla sorter. Inom de flesta områden krävs då att man använder eller skapar verktyg som används av alla konstiga människor.

I denna genomgång ser vi på olika nivåer av verktyg för icke-programmerare med ett givet fokus på grafik och dylikt.

Jonas Lund

Tid: 15:00 - 15:45

Verse i pipelinen

Det senaste året har Eskil Steenberg tillsammans med Sony Computer Entertainment America utvecklat nya teknologier för spelutveckling som bygger på nätverksprotokollet Verse och filformatet COLLADA. Den här timmen kommer bl.a. att handla om LOD-generation, multiplatform content, översättning av shaders och "asset management". Ett antal verktyg för spelutveckling kommer att demonstreras och deras roll i produktionspipelinen kommer att förklaras.

Eskil Steenberg, ARB, KTH PDC

Tid: 16:15 - 17:15

Grafik API:er för mobila appliaktioner

Inställt.

Frågestund

En panel av de samlade föredragshållarna kan nog besvara de flesta frågor som kan dyka upp. Vi håller på tills alla har fått ställa sina frågor, så länge det inte drar ut på tiden på ett orimligt vis.

Tid: 17:30 - ca 18:00

Praktiska detaljer

Hitta

Seminarierna hålls i salen Q1 på Osquldas väg 4 (se karta), på KTH, Stockholm.

Om man åker kollektivt tar man tunnelbanan till Tekniska Högskolan och följer Drottning Kristinas Väg förbi Kårhuset och Försvarshögskolan. Sedan tar man vänster uppför Osquldas väg och går in genom huvudentren, till höger.

Mat

Vi kommer (förhoppningsvis) att ha enklare förtäring till självkostnadspris i hallen utanför föredragen.



Any browser, W3C HTML 4.01, W3C CSS, §.
Webmasters @ Stacken
Revision: 1.29, 2007-02-22 12:38:28